Nyheter

Bakom Hittauts kulisser Del 2: Design av Papperskarta

layout papperskarta layout papperskarta
I den andra delen av vår serie “Bakom Hittauts kulisser” ska vi ta en titt på hur design av papperskartorna går till. Hittaut har funnits sedan 2008 och utvecklingen av Hittauts varumärke har förändrats med tiden. Från början såg designen av loggan och papperskartan lite annorlunda ut men det har nu utvecklats och vi kännetecknas med den skarpa rosa färgen.

När en arrangör ska arrangera Hittaut är det mycket som skall göras innan start, ni har nu fått ta del av hur det går till att ta fram en orienteringskarta som har en stor del i arbetet innan en arrangör kan arrangera Hittaut. Nu ska vi berätta om hur det går till att ta fram designen av papperskartorna.

layout papperskarta

Vi har samarbete med företaget Sensibar som jobbar med formgivning, tillsammans med dem har vi skapat en grafisk profil som vi använder för alla projekt, det blir en “rosa tråd” som vi följer när material skapas och layouten blir enhetlig för alla.

Papperskartan byggs upp av olika sidor och arrangörerna väljer sitt utseende utifrån en mall där olika alternativ finns. Här väljer de det alternativ som de gillar eller passar bäst. Det finns olika framsidor, bilder, citat och text t.ex. Det finns även möjlighet att skräddarsy med egna bilder tagna lokalt.

Arrangörerna har även möjlighet att placera annonser på kartan, som de själva får hitta som sponsrar med pengar för att finansiera tex design och karttryck. Kostnaden för att trycka papperskartor kan delas in i två delar. En del av kostnaden går åt för att ta fram den "tryckplåt" som används för att trycka färgerna på pappret. Kostnaden för tryckplåten är detsamma oavsett antalet kartor som ska tryckas. Den andra delen av kostnaden beror på tryckeriets materialåtgång, dvs kartans storlek och mängden färg som behövs.

Arrangörerna laddar upp allt innehåll som de vill ha med på en plattform och formgivarna skapar därefter deras design av papperskarta. Det finns även möjlighet för arrangören att själv slutföra sin design.

Den här processen pågår under några månader mellan de olika säsongerna. Arrangörerna får en välbehövlig paus mellan för att planera och fixa inför nästa.

Vi har pratat med formgivningsföretaget Sensibar som tar fram ganska många Hittautkartor per år. “Att göra en Hittaut-karta kan ta allt ifrån 3 timmar upp emot 15 timmar beroende på vilket innehåll det är. Vissa projekt har mer information och andra mindre. Det som är klurigt är att få plats med allt på ett bra sätt så att allt hänger ihop och blir tydligt. Det är nästan lite som att lägga pussel! Att få alla detaljer på plats är klurigt och man får hålla tungan rätt i mun. Vi arbetar utifrån mallar som tas fram/uppdateras varje år för att alla projekt ska ha samma information och hänga ihop. Det är roligt att lära sig om olika områden i Sverige samtidigt som man sitter och designar. Processen vi jobbar med och kommunikationen med orterna upplever vi funkar smidigt. Våra designers är erfarna och jobbar snabbt och effektivt.
Ibland är vi fem stycken som sitter samtidigt för att hinna klart med alla kartor till deadline. Vi arbetar i programmet InDesign. Det är riktigt kul att vara med och påverka och uppmuntra Sveriges befolkning att röra på sig mer!

När ett utkast är klart får arrangören korrläsa det och se så att allt stämmer. När allt ser bra ut så skickas kartan till tryckeriet och postas därefter till arrangören.

I nästa del får ni läsa mer om hur det går till på tryckeriet.

sensibar