Vill ni som familj vara med? Ansök här.
Från skroll till skog – vill din familj testa livet utanför skärmen?
Vad händer med vardagen, relationerna och måendet i en familj när man byter skärmtid mot skogstid? Det vill vi undersöka i kampanjen ”skärm mot skärm”. Därför söker vi nu en familj som vill testa livet bortom skrollandet framför skärmen. Under fem månader (dec-april) kommer familjen att byta delar av sin skärmtid mot naturtid. Vi kommer att följa och dokumentera deras resa för att se vad som händer med vardagen, relationerna och välmåendet.
Vill ni som familj vara med? Ansök här.
Utöver att ni får vara med om en unik upplevelse utgår även ersättning till den utvalda familjen.

I en ny undersökning från Novus på uppdrag av Svenska Orienteringsförbundet har svenska folket fått svara på frågor kring sin skärmtid. Sex av tio tycker att de spenderar för mycket tid framför skärm och lika många skulle vilja tillbringa mer tid utomhus än de gör idag. Samtidigt tror nio av tio att mindre skärmtid och mer tid utomhus skulle påverka deras mentala hälsa positivt. Det tar orienteringsförbundet nu fasta på och lanserar kampanjen ”skärm mot skärm”.
Idén till kampanjen grundar sig i en växande oro över hur mycket tid vi tillbringar framför skärmar och i övertygelsen om att naturen kan vara en motkraft. Genom orienteringen, där checkpoints och skärmen i skogen ersätter den vanliga skärmen i handen, vill Svensk Orientering visa hur små vägval kan göra stor skillnad för både kropp och knopp.
Den familj som väljs ut får under kampanjperioden stöd och vägledning av Svensk Orientering samt ett arvode för sitt deltagande. Resultatet kommer att dokumenteras i bild, film och text och delas i Svensk Orienteringsoch samarbetspartnernas kanaler.
Karolin Ohlsson som är med i Svenska Orienteringslandslaget och utbildad KBT-terapeut kommer vara med längs resans gång och peppa och inspirera familjen.
"Som terapeut möter jag människor som kämpar med stress, ångest och nedstämdhet. Många söker ofta återhämtning i skärmar och skrollande men fastnar i något som istället stressar hjärnan ytterligare. Genom rörelse frigörs endorfiner som gör oss gladare, dessutom har naturen en bevisat lugnande och läkande effekt på både kropp och knopp, säger Karolin Ohlsson och fortsätter:

"Därför tycker jag att det här projektet är både fantastiskt och välbehövligt. Jag ser verkligen fram emot att få följa och peppa en familj som vågar testa den här förändringen och förhoppningsvis upptäcker vilken skillnad det gör att byta skroll mot skog!"
Kampanjen är möjliggjord med stöd från Svenskt Friluftsliv och syftar till att visa hur orientering och naturvistelse kan bidra till bättre psykiskt och fysiskt välmående.
Frågor och svar
Varför gör Svensk Orientering den här kampanjen?
Idén till kampanjen grundar sig i en växande oro över hur mycket tid vi tillbringar framför skärmar och i övertygelsen om att naturen kan vara en motkraft. Genom orienteringen, där checkpoints och skärmen i skogen ersätter den i handen, vill Svensk Orientering visa hur små vägval kan göra stor skillnad för både kropp och knopp.
Vad är ”skärm mot skärm”?
Skärm mot skärm är en kampanj för att lyfta de positiva effekterna av att vara ute i skog och mark. Det är vårt sätt att visa på att det finns en annan typ av skärm – en som har positiva effekter på psykisk och fysisk hälsa. Vi vill vara tydliga med att vi inte är negativa mot skärmar som fenomen (i form av mobiler och surfplattor) utan vi tror på en sund balans.
Hur kommer det fungera i praktiken?
I ett första skede söker vi en familj (är du sugen på att ansöka gör du det här) som vill testa på att minska sin skärmtid och byta ut den tiden mot tid ute i naturen, och se vad det ger för effekter. När vi valt familj kommer vi under fyra månader att följa deras resa, fram till när Hittaut-säsongen startar. Vi kommer löpande dokumentera och dela med oss av deras framsteg, motgångar, skratt och gråt.
Kampanjens syfte är att lyfta orientering som en lättillgänglig, meningsfull och lustfylld aktivitet som kan bidra till bättre psykisk hälsa. Genom att visa hur naturen, rörelsen och gemenskapen i orienteringen kan minska stress och öka välmåendet vill vi inspirera fler att lämna skärmarna en stund och hitta ut i skog och mark.
Vilka söker ni?
Vi söker en engagerad barnfamilj med minst ett barn upp till 16 år som vill anta utmaningen att under en femmånadersperiod (december-april) byta delar av sin skärmtid mot naturtid. Ni är nyfikna och öppna för att testa nya vanor tillsammans och tycker det är roligt att inspirera andra. Familjen kan bo var som helst i Sverige, det viktiga är nyfikenheten och viljan att testa nya sätt att umgås och röra sig.
Vi ser gärna att ni har ett intresse för att fota, filma eller skapa innehåll för sociala medier. Krav är att ni godkänner att finnas med på bild, film och förekomma i kommunikation då vi kommer att följa och dokumentera er resa för att se vad som händer med vardagen, relationerna och välmåendet när ni testar livet bortom skärmskrollandet.
Får man som familj något arvode?
Utöver att man som familj förhoppningsvis kommer må mycket bättre så utgår även en ersättning om 30 000 kronor till familjen efter kampanjen avslutats. Ersättningen är tänkt att täcka resor, material, och deltagande i kampanjen.
Vad hoppas ni uppnå?
Vi hoppas att fler börjar fundera över sin egen skärmtid och att vi påverkar fler att bryta en vana och ge sig ut i skog och mark. Ytterst hoppas vi kunna bidra till ett samhälle där fler mår bra genom en ökad rörelse och folkhälsa genom Hittaut, som främjar fysisk och psykisk välmående.
Hur länge sträcker sig kampanjperioden?
Kampanjperioden sträcker sig från november till april där vi i ett första skede söker en familj, sedan följer deras resa. Kampanjen slutar med en stor Hittaut-festival i april samband med att Hittaut-säsongen drar igång.
Vad är Hittaut?
Hittaut är en friskvårdsaktivitet där deltagare använder en karta för att hitta kontroller, checkpoints, i olika miljöer. Satsningen startade 2008 och arrangeras idag av Svenska Orienteringsförbundet i samarbete med lokala orienteringsföreningar. Syftet är att främja fysisk aktivitet och upptäcka nya platser i närmiljön. Det är gratis att delta och öppet för alla, dygnet runt under säsongen. 2025 arrangerades Hittaut på 96 orter runtom i landet med 87 785 deltagare.
Vad har naturen för positiva effekter på hälsan?
Det finns flera olika studier och forskningsrapporter som visar på att naturen, skogen, har positiva effekter på vårt välbefinnande. Att vara ute i naturen kan ge många hälsovinster för både den fysiska och psykiska hälsan. Tillgång till friluftsområden och möjlighet att utöva friluftsliv har därför en viktig roll för folkhälsan. Läs mer på Folkhälsomyndighetens hemsida. Klicka här och här för att ta del av två djupgående rapporter i ämnet.
Vill ni som familj vara med? Ansök här.
Om Svenska Orienteringsförbundet
Svenska Orienteringsförbundet består av ungefär 600 föreningar med cirka 84 000 medlemmar. Vi är en idrott för alla, med framgångsrika landslag, en omfattande tävlings- och ungdomsverksamhet samt aktiviteter för allmänheten. Våra medlemsföreningar arrangerar varje år runt 600 tävlingar och stora evenemang som Tiomila och O-Ringen. Läs mer på orientering.se
Om Novus-undersökningen
Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Svenska Orienteringsförbundet. Syftet är att kartlägga allmänhetens inställning till skärmtid, naturvistelse och rörelse – och hur dessa faktorer påverkar välmående och livskvalitet. Totalt har 1 010 webbintervjuer genomförts i Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel under perioden 23–29 oktober 2025. Urvalet är representativt för den svenska allmänheten i åldrarna 18–84 år. Resultaten är efterstratifierade, det vill säga viktade mot kända befolkningsdata för att korrigera eventuella skevheter i urvalet.