I höst lanseras Svenska Orienteringsförbundets nya satsning Stjärnkampen:
- Stjärnkampens övergripande vision är att behålla fler ungdomar i åldern 13-16 år genom delaktighet och kompisskap i föreningen, säger Moa Olsson, barn- och ungdomsutvecklare på SOFT
”Så gott som alla idrotter tappar aktiva i åldrarna 10-20 år. Orientering är inget undantag – det går 24 orienterande 20-åringar på 100 10-åringar”. Det är en av de slutsatser som finns i undersökningen om Barns tävlande som Svenska Orienteringsförbundet presenterade 2019.
- Några av orsakerna, enligt studien, till att ungdomar lämnar idrotten är avsaknad av kompisar och gemenskap. Och de ungdomar som idrotten lyckas behålla önskar samtidigt fler sociala aktiviteter, säger Moa Olsson, barn- och ungdomsutvecklare på SOFT.
Dessa utmaningar är några av de delar som ligger bakom Svenska Orienteringsförbundets nya satsning Stjärnkampen, som är tänkt att lanseras under hösten.
Inspirationen till Stjärnkampen kommer från Skidförbundets projekt Stjärna på skidor (läs mer i artikel här intill).
- Stjärnkampens övergripande vision är att behålla fler ungdomar i den kritiska åldern 13-16 år genom delaktighet och kompisskap i föreningen. I Stjärnkampen vill vi att alla ungdomar ska känna sig delaktiga och värdefulla i föreningsverksamheten utan att tvunget vara tävlingsaktiva. På förenings- och distriktsnivå vill vi skapa motivation till individuell och gemensam utveckling, sporra och utmana varandra samt minska klyftan mellan föreningar med varierad kompetens, erfarenhet och resurser, säger Olsson.
Stjärnkampen är en föreningsutmaning som primärt riktar sig till ungdomar i åldrarna 13-16 år. Tanken är att träningsgruppen gemensamt ska genomföra olika uppdrag med fokus på glädje, gemenskap och utveckling. För varje uppdrag som klaras av erhålls en stjärna, och sedan gäller det helt enkelt att samla så många stjärnor som möjligt. Konceptet blir även ett stöd för ungdomsledarna som får hjälp och inspiration att fylla sin träningsverksamhet med varierade övningar sett ur ett helhetsperspektiv. Stjärnkampen är konstruerat för att passa alla föreningar, oavsett storlek, erfarenhet och geografisk placering.
Så; hur gör jag om min klubb vill vara med?
- Från och med sommaren kommer ungdomsledare kunna anmäla sin träningsgrupp på Stjärnkampens hemsida. Därefter finns det fyra olika kategorier med en mängd uppdrag som ungdomarna genomför tillsammans. Efter varje genomfört uppdrag laddar ledaren upp ett bildbevis på hemsidan och laget erhåller då en stjärna, vilka det gäller att samla så många som möjligt av. Stjärnkampen har fem ambassadörer som representerar våra fyra landslag. Dessa landslagsstjärnor kommer att presentera ett uppdrag vardera under säsongen. I topplistan kan lagen se hur de ligger till men även jämföra sig med andra lag och föreningar. Det lag som samlat flest stjärnor vid säsongens slut har störst chans att vinna ett besök från två av Stjärnkampens ambassadörer, Karolin Ohlsson och Simon Imark, säger Olsson.
Planen är att lanseringen av första säsongen av Stjärnkampen ska ske under hösten och pågå fram till inledningen av nästa år. Och därefter är ambitionen att köra en Stjärnkampssäsong per år.