Om uppdraget
Mindfulness, eller medveten närvaro som det heter på svenska, handlar
om att vara fullt närvarande i nuet, utan att värdera eller döma, och
oavsett om det är behagligt eller obehagligt. Mindfulness handlar om uppmärksamhet.
Om du till exempel går på promenad, men din hjärna fylls av tankar på
exempelvis en kommande tävling eller gårdagens konflikt med tränaren, upplever
du troligen inte promenaden som särskilt givande. Att kunna styra
uppmärksamheten till det som händer just nu anses vara mycket viktigt för
välbefinnandet, men även för att kunna prestera. I detta uppdrag ska du få
träna på just detta.
Steg för Steg
-
Läs denna information högt för ungdomarna för att ge alla
ett kort intro om vad mindfulness är.
-
Innan ni går
vidare, skicka med ungdomarna två påminnelser:
Påminn om vikten av att övning ger
färdighet. Precis som vi får bättre kondition av regelbunden
orienteringsträning blir vi bättre på medveten närvaro ju mer vi tränar. Om
detta är första gången ungdomarna testar denna form av övning är det inte alls
konstigt att det känns svårt och ovant.
Påminn även om att det är fullt möjligt att
man redan upplevt medveten närvaro fast man inte varit medveten om det (!). När
vi orienterar och är helt fokuserade på orienteringsbanan skulle man absolut
kunna säga att vi är just medvetet närvarande, endast den utmaningen existerar.
Så fort man tappar fokus och börjar tänka på annat, t.ex. oroar sig för
morgondagens matteprov, brukar man ganska snabbt kunna tappa kartkontakten och
fokus på orienteringsbanan. Orientering kan alltså vara en klockren övning i
just medveten närvaro och medveten närvaro kan i sin tur bidra till att
bibehålla fokus i orienteringen.
-
Genomför en
av övningarna med ljudfil som finns längst ner på denna sida, t.ex. andningsankare,
kroppsskanning, bergsmeditation.
-
Reflektera
tillsammans efteråt. Hur kändes detta? Var det lätt/svårt? Vilka effekter tror
ni att det kan ge om man tränar regelbundet på mindfulness?
-
Ge
ungdomarna i uppgift att träna på att vara medvetet närvarande i vardagen.
Skriv ut eller dela detta dokument digitalt med ungdomarna: Övningsblad: Mindfulness i vardagen
Att tänka på
Alla människor
reagerar olika på att vara i medveten närvaro. Det är något vi inte alltid
tränar på så ofta i dagens samhälle och det är därför inte konstigt att uppleva
det som ovant. Prata gärna med ungdomarna innan om att alla känslor och
reaktioner är okej. Om ni har en stor lokal, be gärna ungdomarna att sprida ut
sig och hitta en egen vrå. Till exempel kan man sitta med ansiktet mot en vägg
eller ligga på mage. Det är fördel om ungdomarna inte sitter eller
ligger vända mot varandra.
Informera även
ungdomarna om vikten av att alla blundar, detta för att alla ska få vara i sitt
eget space och inte bli iakttagen av andra under övningen. Dock är det viktigt
att ni som ledare har ögonen öppna för att säkerställa att övningen fungerar
som den är tänkt.
Det är viktigt att du
som ledare har lyssnat igenom den aktuella ljudfilen innan, detta för att
säkerställa att den passar just din grupp. Då kan du även förbereda ungdomarna
innan ni startar ljudfilen.
Är ni fler än en
ledare kan ni med fördel dela upp er i mindre grupper.