Orientering i skolan

Sprintstafett

Om övningen

Det här är en rolig aktivitet där eleverna får öva på karttecken och att passa kartan på ett lekfullt sätt.

Förberedelser

Välj ett lämpligt område och lägg ett antal olika banor, låt områdets utrymme bestämma avståndet mellan kontrollpunkterna. Försök att välja olika typer av kontrollpunkter så att eleverna får öva fler karttecken. Skriv ut kartor och sätt ut kontroller. 

Kartklipp

Bana A

Bana B

Bana C

Genomförande

1

Dela upp gruppen i olika lag, förslagsvis 4 - 6 elever per lag.

2

Eleverna bestämmer inom laget vem som springer respektive sträcka.

3

Bestäm hur stafetten ska gå till. Ska laget springa en sträcka i taget eller kan både sträcka 1 och 2 springa iväg samtidigt? Se i så fall till att de har olika banor.

4

Lägg ut kartor på marken till de som ska starta och skicka iväg dem på signal.

5

Förbered kartor på marken åt de som ska springa ut nästa omgång.

6

Se till att alla lag i slutändan har sprungit samma banor (A,B,C,D), men alla lag behöver nödvändigtvis inte ha tagit alla banor i samma ordning (B,D,C,A).

7

Är banorna relativt korta kan ni springa stafetten en gång till med samma eller nya lag. Se till att eleverna får en ny bana.

Det här behövs

  • Kartor med ett antal olika banor med inritade kontrollpunkter.
  • Kontrollmarkeringar.
  • Gärna elektronisk stämpelutrustning.

Tips

Laminera kartorna så håller de längre.

Det går lika bra att genomföra den här övningen individuellt. Eleven springer en bana, vilar en stund och springer sedan ut på nästa bana.

Vid utökat antal kontroller blir övningen en större utmaning.